Om oss
Om oss
Ingen båt är den andra lik!
Man kan se dem pila över fjärdarna i alla väder, året runt, utom när isen ligger fast, och många har nog undrat vad det egentligen är för båtar. Det är en befogad undran, ty båtarna har inte något namn. Frågar man någon som kommer farande i en sådan båt säger han att jo, den har Westerbergs i Långviksnäs byggt. -Bättre båt har jag aldrig haft, säger Mikael Robell. Han driver 19 sjömackar och kör sin båt 650 timmar per år, alla årstider.
Det lilla varvet i Långviksnäs på Möja, eller, om man skall vara noga, på den mindre ön Drängsholmen, som skiljs från Möja av ett smalt sund, har tillverkat 75 aluminiumbåtar sedan 1963 och samtliga av dem är alltjämt i drift. Bröderna Alf och Rolf Westerberg driver varvet, som de övertog av sin far, framlidne Börje Westerberg, som började bygga båtar här 1948. Under en period byggde de båtar, som ritats av Lars Johansson, som alltjämt abetar på varvet.
-Från början var det träbåtar, fiskebåtar och roddsumpar och sådant, berättar älste sonen Rolf, 40. 1963 kom den första aluminiumbåten, ritad av Harry Becker, och i vattnet utanför bryggan ligger alltjämt en plåtskärva från denna båt. Rolf Westerberg fiskar upp den. Årtalet 1963 står ristat på den, annars kunde man tro att den var ikastad i går, ingen korrosion kan märkas.
Robusta och slitstarka
Rädsla för korrosion är annars det som avskräcker folk från att köpa aluminium båtar men under de 36 år som Westerbergs har byggt aluminiumbåtar har de enligt Rolf Westerberg aldrig haft något problem. Båtarna från Långviksnäs har tvärtom visat sig vara ytterligt robusta och slitstarka.
Mikael Robell berättar att han till och med kör sin båt i is, liksom en annan storåkare, Magnus Odin. I vintras kunde han använda båten hela tiden utom två veckor, då isen var för tjock. Vi tar en sväng med Magnus Odins båt på fjärden och den går undan i 46 knop med två Yanmardieslar. Båten gåt mycket mjukt och fint över krabba svallvågor, trots sin bredd, tre meter. Den har något djupare V-botten, 22 grader mot 20 på standardmodellen.
I full fart kan vi prata i vanlig samtalston ombord och Magnus Odin berättar att ljudnivån vid 46 knop uppmätts till 72dB, vilket är mycket lågt. Bröderna Westerberg lägger ned mycket arbete för att hitta rätta medel att dämpa ljudet i aluminiumskroven. Det gäller att inga större ytor får komma i vibration. I Magnus Odins båt sitter det därför balkar på alla ytor och ingen yta är större än 20×20 centimeter. Dessutom har båten akterut dubbla skott. -Det har betytt 300-400 kg extra men har inte påverkat farten, säger Magnus Odin.
Bygger på vintern
Bröderna Westerberg bygger sina båtar på vintern, sommartid ängnar de sig åt service och underhåll på kundernas båtar. Två båtar per år blir det och har bröderna fullt får kunder ställa sig på tur till nästa vinter, vilket de gör utan att knota. -Vi bygger två grundskrov, ritade av Jan Skerfe i Gryt, 8,60 x 3m och 9,10x3m. Den längre modellen har dubbla motorer.
-I alla våra båtar sitter Volvo Penta motorer utom i tre, berättar Rolf Westerberg. Volvo är tradition här, Börje Westerberg hade Penta-agentur redan på femtitalet, säger Rolf.
Inte två av de båtar som sett dagens ljus i Långviksnäs är lika. Den som beställer en båt här får själv vara med och utforma den med utgångspunkt från skrovet. Antagligen är detta en av anledningarna till att kunderna verkar så nöjda. De allra flesta Westerbergbåtarna är bruksbåtar som används under påfresttande förhållanden, men en del nöjesbåtar har också byggts.
Vill inte utöka
Även om efterfrågan är stor har bröderna Westerberg inga planer på att utöka produktionen. -Vi har svårt att bygga ut och hinner inte med flera än två båtar på vintern, säger Rolf Westerberg. Det räcker i alla fall till att försörja fyra familjer, brödernas och de två anställdas. I båthallen ligger en av de aluminumbåtar som genomlever ett tufft liv. Båten, byggd 1988, är Vattenfalls och den körs hårt året runt av olika personer. Nu är den inne för översyn och blir målad. Inte en buckla har den i plåten.
Behöver inte målas
Många av Westerbergs aluminiumbåtar är inte målade och det av flera skäl. Dels behövs det inte, dels kan färgen, om man har otur skada metallen. Speciellt kinkigt är det, säger Rolf Westerberg, med bottenfärger, som kan innehålla koppar. Målar man med sådan färg kan det uppstå ett galvaniskt element och därmed korrosion.
SvD Magasinet Bil/Båt/Teknik, oktober 1999, Lars Porn
Westerbergarnas klubb
Westerbergs båtvarv på Möja firar 60 år i år och fortfarande byggs båtarna helt för hand. Nyligen bildades en fanklubb för alla som äger en Westerbergare.
Westerbergarklubben, som det nystartade nätverket heter, är till för alla de 90 personer som äger en Westerberg-båt. För det är nämligen så många båtar som har tillverkats sedan starten 1948. Hittills har de haft två träffar, en på Sandhamn och en på Bullerö, då dök 50 båtar upp.
– Det är kul att få ihop så många på samma plats och veta var de har hamnat. Man har ju varit med och byggt varenda en av dem, säger Rolf Westerberg och det går att skönja en gnutta stolthet, och ömhet, i rösten.
Två-tre miljoner
Rolf driver Westerbergs båtvarv i Långviksnäs tillsammans med brodern Alf. Normalt sett träffar de många av ägarna när de kommer för att få service på sina båtar.
– Då är det jobb som gäller. Träffarna är bara sociala och trevliga. Vi äter något ihop och pratar om det man inte hinner med annars. Det var pappa Börje som startade varvet för 60 år sedan. De första 15 åren byggde han träbåtar, och renoverade fiskebåtar. I början av 60-talet skapade han de första exemplaren i aluminium. Då blev det ungefär tre per år, idag hinner killarna bara bygga en om året.
– Det var inte så mycket grejer i dem på den tiden. Nu ska folk ha dusch och varmvattenberedare, säger Rolf. Renoveringar och service tar nästan all deras tid, framförallt under sommarhalvåret. Allt dyrare utrustning och starkare motorer gör också att priset stiger, vilket påverkar efterfrågan. Idag kostar en Westerbergare mellan två och tre miljoner kronor. Rolf och Alf bryr sig inte om att annonsera, ryktet om deras båtar sprids ändå, resonerar de.
Arbetsbåtar
Allting byggs på beställning och varje båt är unik efter kundens önskemål: Längd och motorstyrka, var man vill ha ruffen, inredning, om båten ska kunna transportera människor eller gods och så vidare.
– Det gör förstås att det tar tid att bygga en båt, det är mycket jobb. Samtidigt är det roligt, för det blir ju variation, säger Alf. De flesta använder sin Westerbergare som arbetsbåt, men det finns också de som bara behöver transportera sig mellan öarna.
– De som köper våra båtar använder dom nästan tre gånger så mycket som andra båtägare. De är oömma, bra året-runt-båtar, säger Rolf. Varvet har ett 30-tal platser för vinterförvaring. I princip alla båtar som står uppställda är Westerbergare, vats ägare bor i stan på vintern. En av kunderna har haft sin båtplats på varvet sedan 1964, de övriga i 10-20 år.
När NVP hälsar på i mitten av mars har de redan hunnit lägga i fyra båtar och det är tidig sjösättning, enligt Rolf. Vid den tiden brukar fortfarande isen ligga.
På frågan hur de ska fira att varvet fyller 60 år, har de inget direkt svar. Men något ska de väl hitta på, enas de.
Eva Strandberg, www.nvp.se, april 2008
Bröderna Alf och Rolf Westerberg bygger superbåtar på Drängsholmen, Möja
KMK Nytt har gjort en provtur!
Westerbergs Båtvarv på norra Möja har i flera år byggt aluminiumbåtar. Ett hundratal har tillverkasts och sålts. GS, Sven Nylander och Rolf Elmqvist fick tillfälle i mitten av november 1996 att provåka två av dem. Den snabbast klockades för 45,6 knop!! Denna båt, registrerad i KMK, har dimensinonerna 9,1 x 3 m och ett deplacement på 4,5 ton.
Utrustad med 2 st KAD 42 DPX. Maskinerna ligger under i ett stort utrymme som gör det lätt att serva. Inredningen är visserligen spartansk, men de fyra stolarna var något extra! Skönare än first class flygstolar. Höj- och sänkbara, lutbara, eluppvärmda, man kan faktiskt sova gott i dom under färd och de har en fjädring som gör att man inte känner vibrationer eller stötar. För över med en liten trappa ned finns två kojer. Akterut i salongen ett litet kylskåp och ett gasolkök samt en diskho med rinnande vatten. Uppvärmningen i båten kommer från en panna som eldas med drivmedlet, disel. Trots kylan utanför var det gott och varmt ombord.
Båten släpper vattnet utomordentligt bra och någon häckvågblev det aldrig. Behöver alltså inte få skäll av dem man möter eller kör förbi. För förbi kör man! På 3000 varv visade loggen 33 knop, På 3200 visade den 35 medan radarn mätte 35,3. På 3500 varv la loggen av vid 39 knop, Men radarn visade vid 4000 varv då vi gjorde 45,6 knop! Detta är det snabbaste undertecknade åkt på sjön! Och i denna fart svänger Rolf Westerberg tvärt! Inga problem, hon löd fint och kom runt till kontrakurs, lutade bara en aning i svängen, det var allt.
Motorljudet låg på behagliga decibell och man kunde samtala utan att höja rösten. båten är en riktig arbetshäst, kanske inte familjebåt i egentlig mening. Då får man eventuellt bygga om inredningen, vilket varvet gärna gör. Hela åket tillverkas enbart på beställning förresten, varför man kan få sätta sin egen personliga prägel på inredning och utrustning. Räkna med bortåt en miljon kronor för en färdig båt. Men då har man ett imponerande flytetyg, oöm och slitstark med enorma resurser.
Konstruktören är John Skerfe, som ritade denna typ av båt så sent som 1993. En båt låg just under byggnad och skall utrustas med vattenjetmaskin på 370 hkr. Den byggs, till en beställare, som taxibåt. Blir intressant att se den i våra farvatten nästa säsong. Utöver Alf och Rolf har man även en anställd på varvet, Lars Johansson som har varigt anställd sedan 1953!
KMK Nytt, februari 1996